onsdag 30 oktober 2013

Marumssjalar mer långsmala

Har idag spänt upp 2 av mina Marumssjalar med smalare ryggplatta. Blir lite som en stor halsduk. Många frågor har det blivit om mönstret så jag gör ett nytt inlägg, så man inte behöver scrolla ända till slutet för att hitta rätt.

 Det är svårt att fotografera inomhus när det är gråväder ute, färgerna blir inte riktigt som de är i verkligheten.  Lägger in bättre färg när de torkat och jag kan fotografera dem utomhus.

Den ljusa sjalen gjorde jag i garnet Gigant 100% akryl, färg: melerad natur.
Skulle varit sticka 3,5 enligt banderollen men jag använde nr 5,5 och även den storleken på virknålen. Ville ha en luftigare sjal.



Den brokiga Marumssjalen har ett garn som heter Madrid, färgnr: 205 , är också 100% akryl.
Står på den banderollen att man skall använda stickor 3,5 MEN jag har här virknål och stickor nr 5. Blir lite luftigare då och det är en fördel när man gör sjalar.

.
Spetskanten virkas först:
Upplägg: 19 lm
Varv 1: 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st, 6 lm, hoppa över 6 lm, 2 st i de kommande 2 lm,
2 lm, hoppa över 2 lm,  1 fm i kommande lm, 5 lm, hoppa över 3 lm, 1 fm i kommande lm.

Varv 2: vänd med 2 lm, 10 st runt 5 lm-bågen, 2 lm, 2 st i de 2 st på föregående varv,
3 lm 1 fm runt de 2 lm bågarna med 6 lm, 3 lm, 2 st i kommande stolpar
Varv 3: vänd med 2 lm, 1st i st, 6 lm, 1 st i st 2 gånger, 2 lm,
1st i st 1 lm hoppa över 1 st, avsluta med 1st i översta lm från föreg. varv,  = 6 st med 1 lm mellan
Varv 4: vänd med 1 lm,  2 hst ihop runt lösmaskbågen på föreg. varv, 2 lm 3 hst ihop runt nästa lösmaskbåge, = 5 stycken hst-grupper med 2 lm mellan.
2 lm, 2 st i st, 6 lm  1 st i st 2gånger
Varv 5:  vänd med 2 lm, 1 st i st, 3 lm 1 fm runt de 2*6lm 3 lm, 1 st i st 2 ggr, 2 lm,
1 st i mitten av hst, 1 lm, 1 st runt lm på föregående varv, = 9 st med 1 lm mellan
Varv 6: 1fm + 3 lm + 1fm runt lm = picot 8 ggr. 2 lm 1 st i st 2 ggr, 6 lm, 1 st i st 2 ggr
Varv 7:  vänd med 2 lm, 1 st i st, 6 lm,  1 st i st 2 ggr, 2 lm 1 fm i första picoten 5 lm 1 fm i andra picoten
Varv 8 : = varv 2 osv.

Varv 2 till 8 upprepas till önskad längd på spetsen.
Enligt grundmönstret bör spetsen vara minst 2 meter lång innan plattan stickas för att få en sjal i någolunda storlek att vira runt halsen.
Sista gången får man göra 3*6lm och virka ut till kanten, om man vill plocka upp med samma garn. Annars kan man stanna efter 8:e picoten med en smygmaska.
.
Upplockning platta:
För att kunna sticka plattan plockade jag först upp en maska i varje kantmaska på spetsen, blev över 300 st
Härifrån tog jag idén:
http://garnomera.wordpress.com/2011/10/07/dagens-sjal-22/
Markerade upp vart mitten var  på sjalen och följde sedan detta mönster fast inte med det maskantal:
http://garnomera.wordpress.com/2011/10/08/dagens-sjal-23/ 

.
Brokiga sjalens platta:

När jag passerade mitten stickade jag +15 maskor, vände, satte markör och stickade 30 maskor ( = +15 på andra sidan mitten också,) satte markör där för att veta vart "slutet" var.
Därefter tillbaka över 29 maskor, 2 tillsammans (en som redan var stickad + en från upplocket) och sedan + 5 maskor. Vände och satte markör där och så vidare. 

.
Ljusa sjalens platta:
När jag passerade mitten stickade jag +10 maskor, vände, satte markör och stickade 20 maskor ( = +10 på andra sidan mitten också,) satte markör där för att veta vart "slutet" var. Därefter tillbaka över 19 maskor, 2 tillsamans (en som redan var stickad + en från upplocket) och sedan + 3 maskor efter hoptagningen, före vändningen. Vände och satte markör där och så vidare tills alla maskor var stickade.
.
Avmskningen finns många olika varianter att göra och jag testar fortfarande för att hitta den jag tycker bäst om. Gör t.ex. en i-cord som blir lite töjbar. 
.  
Hoppas det är läsbart hur jag virkat/stickat mina sjalar. Hojta annars så skall jag försöka förklara så gott jag kan. Lycka till om du vill testa mitt mönster

Karin SKARA// 

2 kommentarer:

  1. Oh vilka vackra sjalar! // Ulrica =o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrica
      Kul att du gillade mina hittepåsjalar
      Karin //

      Radera